2013-05-20 08:40:16

Rođendan jeansa

20. svibnja 1873. god. Levi Strauss i Jacob Davis su patentirali traperice...

Sve je počelo u San Franciscu 1853, kada je Levi Strauss osnovao veletrgovinu garderobe, tkanina i džepnih maramica, trgujući na američkom Zapadu. No, trebalo je proći dvadeset godina prije nego je 1873. Straussova kompanija kreirala proizvod koji je Time magazin nazvao modnim simbolom 20. stoljeća – Levi’s 501, poznate kao blue jean. Još i danas to su najprodavanije traperice na svijetu. Bile su to tregerice sa zakovicama koje je Levi Strauss izumio zajedno s partnerom Jacobom Davisom, načinjene od takozvanog ¨ hardwearing xx denima¨ (čvrstog trapera) i namijenjene rudarima u rudnicima zlata i drugim fizičkim radnicima i farmerima koji su trebali čvrstu i izdržljivu odjeću.

Od tog skromnog početka Levi’s jeans danas je već, simbol koji nadilazi granice različitih kultura i tradicija. Dio tog uspjeha može se pripisati činjenici da 501 traperice besprijekorno odražavaju vrijednosti koje zastupa kompanija: saosjećajnost, orginalnost, poštenje i hrabrost. Levi’s 501 zadržale su elemente stava, otpora i revolucionarnosti u eksploziji rock and rolla 50-ih, Woodstocka, pop arta i kulture 60-ih, te MTV generacije 90-ih.

Poznati i slavni svih vremena često su fotografirani noseći Levi’s.
Pedesetih godina nosili su ih James Dean, Marilyn Monroe, Marlon Brando i Eddie Cochran, 60-ih godina ih reklamira Keroucova kultna knjiga Na cesti, a nosili su ih i mnogi od onih koji su rušili berlinski zid 1989. TV reklama Praonica iz 1985., u kojoj se pojavljuje Nick Kamen i pjesma Marvina Gayea Heard it through the Grapevine , nije samo inspirirala povratak soul muzike, već je lansirala modni stil 80-ih: klasični blue jeans u kombinaciji s bijelom majicom.

Čak ni u svojim najluđim snovima, Levi Strauss ne bi mogao zamisliti da će njegovo ime postati sinonimom za par traperica koje su, više od bilo kojeg odjevnog predmeta u modernoj povijesti, bile u trendu i emocionalno i kreativno inspirirale nebrojne generacije, dokazujući da barem Levi’s može nadići sve granice.

ZANIMLJIVOSTI O 501 JEANSU

- 501 jeans su najstariji i najbolje prodavan proizvod Levi Strauss & Co.
- Broj ¨501¨ počeo je označavati traperice 1890. godine

- za tipični par Levi’sa 501 potrebno je oko 1,5 metara tkanine, 191 metra konca, 5 dugmadi i 6 zakovica

- u proizvodnji jednog para Levi’s-a 501 koristi se 37 različitih šivaćih operacija

- tamnocrvena traka, ili tab (jezičak), utaknuta je u stražnji desni džep na početku 20.stoljeća da bi se Levi’s-ov jeans razlikovao od različitih imitacija

- sve do 1960. model Levi’s-a 501 zvao se ¨široke radne hlače sa strukom¨. Tinejdžeri su ga već prozvali jeansom, kada su oglašivači počeli primijenjivati taj novi naziv

- od 250 kilograma tkanine (jedne bale) može biti sašiveno oko 50 pari traperica

- zakovice su prvobitno upotrijebljene 1873, budući da su se rudari žalili da im se usred teškog rada s metalima i rudama znaju poderati džepovi

- dupli šav na stražnjim džepovima, također korišten još 1873., jedan je od najstarijih ukrasnih oznaka Levi’s-a 501 koji se koristi i dan danas.


Osnovna škola Polača