Pismo Abrahama Lincolna učitelju svoga sina
Nekadašnji američki predsjednik Abraham Lincoln povodom prvog dana u školi uputio je pismo učitelju svog sina, koje može biti pouka za sve prosvjetne radnike.
''Danas moj mali sin kreće u školu i sve će mu tamo neko vrijeme biti strano i novo i zato bih molio da budete nježni prema njemu. On kreće u pustolovinu koja ga može odvesti preko kontinenata u avanturu koju će vjerovatno pratiti ratovi, tragedija i patnja. Takav će život zahtijevati vjeru, ljubav i hrabrost. Stoga, dragi učitelju, molim vas uhvatite ga za ruku i naučite ga onome što mora znati. Naučite ga, ali blago, ako možete.
Naučite ga da na svakog neprijatelja dolazi i jedan prijatelj. Moraće naučiti da svi ljudi nisu pravedni, ni iskreni. Ali naučite ga takođe da na svakog podlaca dolazi jedan heroj, nasvakog pokvarenog političara jedan predani vođa.
Naučite ga da deset zarađenih centi vrijedi mnogo više nego jedan nađeni dolar, da je u školi mnogo časnije griješiti nego varati. Naučite ga kako dostojanstveno gubiti i kako uživati u pobjedi kada dobija. Naučite ga da bude obazriv sa obazrivima, a nepopustiv sa grubima. Naučite ga odmah da je najlakše nadvladati nasilnike. Odvratite ga od zavisti ako možete i naučite ga tajni spokojnog osmijeha. Naučite ga, ako možete, kako se nasmijati kada si tužan; naučite ga da suze nisu sramota; naučite ga da slava može biti i u porazu, a očaj u uspjehu. Naučite ga da se ne obazire na cinike.
Naučite ga ako možete čudesnosti knjiga, ali dajte mu takođe vremena da duboko razmišlja o vječnoj zagonetki ptica na nebu, pčela na suncu i cvijeća na zelenom brežuljku. Naučite ga da vjeruje u vlastite ideje, čak i ako mu svi kažu da su one pogrešne. Pokušajte mom sinu dati snagu da ne slijedi gomilu kada svi to čine. Naučite ga da svakog sluša, ali naučite ga takođe da probere sve što čuje i zadrži samo ono dobro što prođe kroz sito istine.
Naučite ga da proda svoje talente i mozak najboljim ponuđačima, ali da nikada ne izvjesi cijenu na svoje srce i dušu. Neka ima hrabrosti biti nestrpljiv, neka ima strpljena biti hrabar. Naučite ga da uvijek ima uzvišenu vjeru u sebe, jer tada će uvijek imati uzvišenu vjeru u čovječanstvo i Boga. Ovo je veliki zahtjev, ali vidite što možete učiniti. On je tako drag mali dječak i on je moj sin'.
Prilagođeni program se odnosi na sadržajnu i metodičku prilagodbu dok se individualizirani pristup odnosi samo na metodičku prilagodbu u radu sa učenicima s posebnim potrebama. Što to znači?
Prilagođeni program uključuje prilagodbu sadržaja: sadržaji se prilagođavaju djetetovim mogućnostima pa npr. prilagodba iz matematike može značiti da učenik sa posebnim potrebama množi samo sa jednoznamenkastim i dvoznamenkastim brojevima, dok vršnjaci (prema nastavnom planu i programu) množe sa peteroznamenkastim brojevima, iz npr. fizike učenik s PP će moći naučiti samo neke od zakonitosti u nastavnoj cjelini i to pojednostavljeno objašnjene i povezane sa konkretnim iskustvom, možda će rješavati samo najjednostavnije zadatke ili uopće neće rješavati zadatke, dok će vršnjaci raditi na kompleksnijim primjerima, formulama, i sl. U hrvatskom se prilagodba može odnositi na drugačiji izbor lektire ili zadatke koji se odnose samo na jedno poglavlje, gramatika će se npr. bazirati na osnovnim pravilima i analizi jednostavne rečenice.... Osim sadržajne prilagodbe, primjenjuju se i prilagodbe u načinima rada i ocjenjivanju, što je identično i za individualizirani pristup.
Prema tome, individualizirani pristup se ne odnosi na sadržajnu prilagodbu već na prilagodbu načina rada i zahtjeva prema učeniku. Literaturu o ovoj temi svaki nastavnik, roditelj ili stručni suradnik može pronaći u tektovima koji su tiskani u nakladi naše udruge (pogledajte na našoj početnoj stranici), pa npr. iz priručnika za učitelje, prema Stančić, i Ivančić 2002, u individualiziranom pristupu i prilagođenom programu prilagođavaju se slijedeći zahtjevi:
1. Zahtjevi s obzirom na samostalnost učenika: stupnjevito pružanje pomoći i podrška pri rješavanju zadataka, rukovanju geometrijskim priborom…
2. Zahtjevi s obzirom na vrijeme rada: predviđanje produljenog vremena za rješavanje zadataka osobito u pisanim provjerama znanja.....
3. Zahtjevi obzirom na način rada: pojedinačno zadavanje zadataka, odabir tipova zadataka po principu lakši-teži-lakši; češće vježbanje i ponavljanje, korištenje diktafona i kalkulatora.....
4. Zahtjevi s obzirom na provjeravanje: samo usmena provjera ili pružanje mogućnosti da netko drugi čita (učenik s disleksijom); češća provjera znanja u kraćim vremenskim jedinicama i s manjim brojem zadataka ili pitanja u ispitivanju
5. Zahtjevi s obzirom na aktivnost: zajedničko planiranje rada s učenikom, češće promjene aktivnosti; fizičko približavanje učenika izvoru promatranja (konstruiranje, mjerenje…)
Uz to, u prezentaciji nastavnih sadržaja koriste se različiti načini, npr.
Perceptivno prilagođavanje
- primjena ciljanih, jednostavnih, preglednih, interesantnih nastavnih sredstava bez suvišnih detalja (slike, karte, crteži, sheme)
- prilagođavanje tiska (povećani razmaci između riječi, rečenica, redova teksta, uvećanje tiska, sažimanje teksta, isticanje pravila podcrtavanjem, označavanje osnovnog prostora za čitanje i pisanje),
- primjereno uključivanje u rad (čitanje na početku teksta, na početku odlomaka), upućivanje na korištenje orijentira pri čitanju (praćenje slijeda čitanja prstom, povlačenje crta pri čitanju),
- usmjeravanje na preglednost i čitkost napisanog (razmaci pri pisanju, isticanje pravila, definicija)
Individualizacija se odnosi i na drugačiji pristup prema ponašanju učenika koji npr,. ima ADHD, pa, ne može cijeli sat sjediti na mjestu nego se predvide aktivnosti u kojima može ustati, otići u drugi dio razreda, baviti se drugim sadržajima nakon što je završio svoj zadatak (koji je njemu primjeren). Takvog učenika se ne kažnjava negativnim opaskama ili jedinicama zbog nemogućnosti prepisivanja s ploče zbog problema sa pažnjom, zaboravljanja domaćih zadaća, već se primjenjuju postupci koji su navedeni u nalazima ili dodatnim materijalima koji se odnose na djecu npr. sa ADHD-om, disleksijom, oštećenjem vida, sluha ili drugim teškoćama.
Hoće li se primjeniti prilagođeni program ili individualizirani pristup ovisi o teškoćama djeteta, odnosno njegovim mogućnostima da slijedi redovni nastavni plan i program, a to se utvrđuje dijagnostičim postupcima. Odluku o navedenim oblicima nakon provedene dijagnostike donosi komisija koju čine tim škole i školski liječnik, koji svoju preporuku šalju u gradski ili županijski organ uprave (zavisi gdje živite).
Organ uprave donosi Rješenje o obliku školovanja, koji u ovom slučaju znači primjenu
Čl 4. Pravilnika o školovanju učenika s teškoćama u razvoju, s naznakom radi li se o prilagođenom programu ili samo o individualiziranom pristupu.
Što se nastavnika tiče, i jedan i drugi pristup zahtijeva dodatnu pripremu, a za prilagođeni program izradu programa za svakog učenika iz svakog predmeta. Za individualizirani pristup učitelj treba predvidjeti i napisati metode rada.
Ocjenjivanje je također važno pitanje. UČENIKA SE OCJENJUJE U SKLADU SA NJEGOVIM PROGRAMOM I NJEGOVIM PRILAGODBAMA a ocjene su od 1 do 5
Ako je učenik negativno ocijenjen ili pretežno ima ocjene dovoljan treba provjeriti kakav je program i kako se primjenjuje.
Važno je znati, da svaki učenik obzirom na svoje spoosbnosti i teškoće treba imati SVOJ prilagođeni program ili individualizirani pristup. Postoje metode i preporuke, ali iz njih ili prema njima se odabiru one koje odgovaraju pojedinom djetetu.
http://www.idem.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=51&catid=36&Itemid=78
Priručnik za učenje i poučavanje, ili skraćeno PUP, je mjesto na kojem možete naći korisne predloške i savjete kako pomoću računala učenje i nastavu učiniti zanimljivijom i kreativnijom.
Priručnik se sastoji od dva dijela: PUP za učenike i PUP za nastavnike.
PUP je realiziran u suradnji Agencije za odgoj i obrazovanje i Microsoft Hrvatska kao dio programa Suradnici u učenju (Partners in Learning). PUP je nastao na bazi prevedenih, i našem obrazovnom sustavu prilagođenih, sadržaja programa MS Learning Essentials te je nadopunjen predlošcima iz naše nastavne prakse.
PUP daje na pregledan i vrlo intuitivan način niz predložaka, uputa i savjeta za oblikovanje dokumenata. Omogućuje stvaranje kvalitetnog nastavnog sadržaja i kvalitetnu pripremu učeničkih projekata na osnovi velikog broja predložaka.
U PUP-u se nalaze tri vrste sadržaja: predlošci, pomoćnici za predloške i vodiči.
Svi sadržaji PUP-a su besplatni za korištenje uz legalno instalirani program MS Office. Minimalni tehnički preduvjeti za korištenje materijala: internetski preglednik.
Sadržaje iz PUP-a možete preuzeti s web-sjedišta pup.skole.hr
Ili klikom na gornju fotografiju!
E-ČASOPISI ZA NASTAVNIKE
Edupoint - časopis za poticanje informacijske pismenosti
Matematičko-fizički list - časopis s temama iz područja matematike i fizike
Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje - međunarodni recenzirani časopis otvoren znanstvenicima iz svih polja edukacije i srodnih znanosti
Metodički obzori - časopis za odgojno-obrazovnu teoriju i praksu.
Metodika - časopis za teoriju i praksu metodika u predškolskom odgoju, školskoj i visokoškolskoj izobrazbi
Poučak - časopis s temama iz područja matematike
Školske novine - tjednik za odgoj i obrazovanje
Pogled kroz prozor - digitalni časopis kojeg učitelji pišu za učitelje
Okvirni vremenik pisanih provjera
1. razred | 2. razred | 3. razred | 4. razred |
5. razred | 6. razred | 7. razred | 8. razred |
Tinj 1. razred | Tinj 2. razred | Tinj 3. razred | Tinj 4. razred |
« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |